Regulamin BO Województwa Łódzkiego
Załącznik do Uchwały Nr X/121/25
Sejmiku Województwa Łódzkiego
z dnia 21 stycznia 2025 r.
Regulamin budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
- 1.1. Budżet obywatelski Województwa Łódzkiego to wydzielona część budżetu Województwa Łódzkiego, przeznaczona na realizację zadań wybranych w bezpośrednim głosowaniu przez mieszkańców województwa łódzkiego.
- Regulamin budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego określa wymogi, jakie powinien spełniać projekt zadania zgłoszony do budżetu obywatelskiego oraz zasady i tryb przeprowadzania jego konsultacji społecznych z mieszkańcami województwa łódzkiego.
- Zadania wybrane na zasadach przewidzianych w Regulaminie są realizowane przez Samorząd Województwa Łódzkiego w ramach jego budżetu w roku budżetowym następującym po roku, w którym przeprowadzono głosowanie.
- 2.Zadania budżetu obywatelskiego powinny uwzględniać wymogi określone w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
- 3.1. Wdrożenie i realizacja budżetu obywatelskiego składają się z następujących etapów:
1) kampania informacyjno-edukacyjna,
2) zgłaszanie projektów zadań,
3) weryfikacja (formalna i merytoryczna) zgłoszonych projektów zadań,
4) głosowanie,
5) ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania,
6) realizacja i rozliczenie zadań.
- Równolegle z ww. etapami prowadzona jest ewaluacja budżetu obywatelskiego.
- 4.Harmonogram realizacji budżetu obywatelskiego na dany rok budżetowy określa Zarząd Województwa Łódzkiego.
- 5.Ponadto, ilekroć w Regulaminie budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego jest mowa o:
1) Regulaminie – należy przez to rozumieć Regulamin budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego;
2) budżecie obywatelskim – należy przez to rozumieć budżet obywatelski Województwa Łódzkiego, który jest specjalną formą konsultacji społecznych z mieszkańcami województwa łódzkiego;
3) Województwie – należy przez to rozumieć Województwo Łódzkie;
4) generatorze zadań – należy przez to rozumieć narzędzie umożliwiające przygotowanie i przekazanie formularza projektu zadania w ramach budżetu obywatelskiego w systemie informatycznym obsługującym stronę internetową budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego bo.lodzkie.pl;
5) formularzu – należy przez to rozumieć formularz zgłoszenia projektu zadania do zrealizowania w ramach budżetu obywatelskiego wraz z listą poparcia, którego wzór stanowi załącznik do Regulaminu;
6) harmonogramie – należy przez to rozumieć harmonogram budżetu obywatelskiego, uchwalany corocznie przez Zarząd Województwa Łódzkiego;
7) Mieszkańcu – należy przez to rozumieć każdą osobę fizyczną przebywającą na terenie województwa łódzkiego;
8) Projektodawcy – należy przez to rozumieć mieszkańca województwa łódzkiego, który złożył projekt zadania do budżetu obywatelskiego zgodnie z zasadami opisanymi w Regulaminie;
9) projekcie zadania – należy przez to rozumieć projekt zadania zgłoszony do zrealizowania w ramach budżetu obywatelskiego;
10) Urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego;
11) Marszałku – należy przez to rozumieć Marszałka Województwa Łódzkiego;
12) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Województwa Łódzkiego;
13) Sejmiku – należy przez to rozumieć Sejmik Województwa Łódzkiego;
14) komórkach merytorycznych – należy przez to rozumieć komórki organizacyjne Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego lub wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne Samorządu Województwa Łódzkiego, opiniujące merytorycznie oraz realizujące zwycięskie zadania budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego;
15) Zespole ds. realizacji budżetu obywatelskiego – należy przez to rozumieć zespół roboczy złożony z przedstawicieli komórek organizacyjnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych Samorządu Województwa Łódzkiego, odpowiedzialny za wdrożenie, realizację i ewaluację budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego;
16) subregionie – należy przez to rozumieć grupę powiatów województwa łódzkiego tworzących jednostkę terytorialną wyodrębnioną na rzecz realizacji budżetu obywatelskiego Województwa Łódzkiego;
17) projekcie zadania wojewódzkiego – należy przez to rozumieć projekt zadania, które swoim zasięgiem obejmować będzie co najmniej dwa subregiony lub uczestniczyć w nim będą mogli wszyscy zainteresowani mieszkańcy województwa łódzkiego;
18) projekcie zadania subregionalnego – należy przez to rozumieć projekt zadania, które swoim zasięgiem obejmować będzie powiaty jednego z wyznaczonych subregionów lub którego działania będą skierowane do mieszkańców powiatów jednego z wyznaczonych subregionów (nie dotyczy subregionu miasta Łodzi, gdzie projekt zadania swoim zasięgiem obejmować będzie powiat miasto Łódź bądź którego działania będą skierowane do mieszkańców powiatu miasta Łodzi);
19) projekcie zadania inwestycyjnego (tzw. projekcie twardym) – należy przez to rozumieć projekt zadania polegający na:
- a) wykonaniu robót budowlanych polegających na budowie, przebudowie, rozbudowie lub remoncie nieruchomości stanowiących własność Województwa Łódzkiego (z wyłączeniem nieruchomości współwłasnych) lub nieruchomości wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych;
- b) zakupie inwestycyjnym (z uwzględnieniem dostawy i montażu) dotyczącym działalności wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych;
20) projekcie zadania nieinwestycyjnego (tzw. projekcie miękkim) – należy przez to rozumieć projekt zadania inny niż inwestycyjny, szczególnie mający na celu integrację lokalnych społeczności, promowanie aktywności sportowej, działania edukacyjne czy społeczne.
Rozdział 2
Podział środków
- 6.1. Kwota przeznaczona na wykonanie wybranych w głosowaniu zadań realizowanych w ramach budżetu obywatelskiego jest corocznie uwzględniana w uchwale budżetowej Województwa.
- Zarząd corocznie wskazuje, w drodze uchwały, kwotę przeznaczoną na realizację zadań w ramach budżetu obywatelskiego w danej edycji oraz podział tej kwoty pomiędzy pule, o których mowa w ust. 3.
- Środki wydatkowane w ramach budżetu obywatelskiego są dzielone na pulę wojewódzką i pule subregionalne dla następujących subregionów wg klasyfikacji NUTS 3:
1) sieradzki – obejmujący powiaty: łaski, pajęczański, poddębicki, sieradzki, wieluński, wieruszowski oraz zduńskowolski;
2) skierniewicki – obejmujący powiaty: kutnowski, łęczycki, łowicki, rawski, skierniewicki oraz miasto Skierniewice;
3) piotrkowski – obejmujący powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, miasto Piotrków Trybunalski, radomszczański, tomaszowski;
4) łódzki – obejmujący powiaty: brzeziński, łódzki wschodni, pabianicki oraz zgierski;
5) miasto Łódź.
- Informację o kwocie środków finansowych przeznaczonych na realizację budżetu obywatelskiego w danym roku budżetowym oraz jej podział na pule podaje się do wiadomości publicznej na stronie internetowej Województwa: bo.lodzkie.pl.
Rozdział 3
Wymogi dotyczące projektów zadań
- 7.1. W ramach budżetu obywatelskiego mogą być realizowane zadania przyczyniające się do rozwoju Województwa:
1) obejmujące działania z zakresu działalności Województwa, tj. określone przepisami prawa;
2) zgodne z aktualną strategią rozwoju Województwa oraz innymi programami uchwalonymi przez Sejmik;
3) spełniające kryterium legalności, w tym w szczególności nienaruszające dóbr osobistych, praw autorskich, uczciwej konkurencji, przepisów dotyczących ochrony środowiska, w tym zgodne z obowiązującymi aktami prawa miejscowego (np. planami zagospodarowania przestrzennego);
4) w ramach których wydatki dokonywane będą w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:
- a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;
- b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów wynikających z treści projektu;
5) spełniające kryterium celowości i gospodarności;
6) zgodne z zasadami współżycia społecznego i dobrymi obyczajami;
7) których realizacja będzie uwzględniała zasadę dostępności;
8) których realizacja nie przekroczy roku budżetowego;
9) posiadające charakter ponadlokalny (tzn. ponadpowiatowy), z wyjątkiem subregionu miasta Łodzi.
- W przypadku zadań, które wymagają lokalizacji na określonym terenie (w szczególności zadań inwestycyjnych), muszą być one zlokalizowane na terenie, na którym samorząd Województwa może zgodnie z prawem wydatkować środki publiczne na te zadania.
- Do budżetu obywatelskiego nie mogą być składane projekty zadań, które:
1) zawierają bezpośrednie lub pośrednie wskazanie potencjalnego wykonawcy zadania, trybu jego wyboru lub zastrzeżonych znaków towarowych;
2) polegają na zorganizowaniu imprezy masowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych;
3) dotyczą organizacji kolejnej edycji wydarzenia cyklicznego definiowanego jako wydarzenie artystyczno-rozrywkowe, kulturalne bądź sportowe, powtarzające się regularnie w określonym przedziale czasowym, składające się z jednej lub większej ilości imprez, połączonych wspólnym tematem;
4) zakładają wykonanie jednego z etapów realizacji zadania, które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego etapów;
5) obejmują wyłącznie wykonanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej lub dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z nadzorem inwestorskim, jeżeli projekt jest projektem inwestycyjnym;
6) są zlokalizowane na terenach, które mogą podlegać roszczeniu z tytułu art. 209a ustawy z dnia 21 sierpnia 1999 r. o gospodarce nieruchomościami, jeżeli projekt jest projektem inwestycyjnym;
7) dotyczą co do zasady wyłącznie zakupu doposażenia w sprzęt podmiotów niebędących wojewódzkimi samorządowymi jednostkami organizacyjnymi;
8) dotyczą wzniesienia pomnika rozumianego jako monument, dzieło rzeźbiarskie, architektoniczno-rzeźbiarskie lub instalacja artystyczna ku czci osoby lub dla upamiętnienia wydarzenia;
9) dotyczą organizacji wycieczki bądź wyjazdu integracyjnego czy turystyczno-krajoznawczego;
10) obejmują działania realizowane poza obszarem Województwa;
11) obejmują działania skierowane wyłącznie do konkretnych osób fizycznych (projekt zadania zgłaszany w ramach budżetu obywatelskiego musi być dostępny dla ogółu Mieszkańców);
12) zawierają treści uznane powszechnie za obsceniczne, obraźliwe, wulgarne lub które mogą być odebrane jako społecznie naganne.
- 8.1. Do budżetu obywatelskiego mogą być zgłaszane projekty zadań inwestycyjnych i nieinwestycyjnych.
- Zgłaszane projekty zadań mogą posiadać zasięg subregionalny lub wojewódzki.
- W ramach budżetu obywatelskiego mogą być realizowane zadania o charakterze:
- a) prospołecznym;
- b) prozdrowotnym;
- c) kulturalnym;
- d) edukacyjnym;
- e) sportowym;
- f) turystycznym;
- g) ekologicznym;
- h) bezpieczeństwa publicznego;
- i) innym (mieszczącym się w granicach zadań własnych województwa).
- 9.1. Szacunkowa wartość projektu zadania zgłoszonego w ramach budżetu obywatelskiego:
1) w puli wojewódzkiej:
- w przypadku projektu zadania inwestycyjnego nie może być niższa niż 100 000,00 zł brutto ani wyższa niż 1 000 000,00 zł brutto;
- w przypadku projektu zadania nieinwestycyjnego nie może być niższa niż 10 000,00 zł brutto ani wyższa niż 100 000,00 zł brutto;
2) w puli subregionalnej:
- w przypadku projektu zadania inwestycyjnego nie może być niższa niż 10 000,00 zł brutto ani wyższa niż 120 000,00 zł brutto;
- w przypadku projektu zadania nieinwestycyjnego nie może być niższa niż 10 000,00 zł brutto ani wyższa niż 60 000,00 zł brutto.
- Projekty zadań zlokalizowane na terenie podmiotów leczniczych, których organem prowadzącym jest Województwo, mogą być zgłaszane wyłącznie w ramach puli wojewódzkiej.
- Szacunkowe roczne koszty utrzymania zrealizowanego zadania inwestycyjnego lub remontowego (rozumiane jako koszty generowane w kolejnych latach po zakończeniu realizacji zadania) nie mogą przekraczać 10% całkowitej jego wartości.
- Koszty administracyjne projektu zadania (tj. koszty jego obsługi, w tym koszty o charakterze finansowym, nadzorczym i kontrolnym m.in.: koordynacja, obsługa administracyjna, prawna i finansowa) nie mogą przekraczać 10% kwoty przeznaczonej na jego realizację.
- Kosztorys projektu zadania powinien obejmować wydatki związane z realizacją obowiązku informacyjnego tj. np. koszty tablicy informacyjnej (w przypadku projektów zadań inwestycyjnych), materiałów informacyjno-promocyjnych.
- 10.1. Prawo do zgłaszania projektów zadań posiada każdy Mieszkaniec.
- Każdy Mieszkaniec może zgłosić dowolną liczbę projektów zadań lub złożyć swój podpis poparcia pod dowolną liczbą projektów zadań.
- W przypadku gdy Projektodawcą jest osoba niepełnoletnia, zgłoszenia projektu zadania w jej imieniu dokonuje jej przedstawiciel ustawowy, podpisując formularz we wszystkich wymaganych miejscach.
- Projekty zadań subregionalnych mogą zgłaszać osoby przebywające na terenie subregionu Województwa, do którego projekty te są zgłaszane.
Rozdział 4
Zgłaszanie projektów zadań
- 11.1. Zgłoszenia projektu zadania do zrealizowania w ramach budżetu obywatelskiego dokonuje się na formularzu złożonym wraz z listą poparcia dla projektu zadania, w jeden z podanych poniżej sposobów:
1) elektronicznie:
- za pomocą strony internetowej Województwa bo.lodzkie.pl;
- za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP: /umwl/skrytka
- za pośrednictwem adresu do doręczeń elektronicznych: AE:PL-70836-65824-DUHRJ-28;
2) papierowo:
- osobiście w Biurze Podawczym Urzędu (al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź);
- za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Urzędu (al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź).
- O zgłoszeniu projektu zadania w terminie decyduje data jego wpływu do Urzędu.
- Lista poparcia dla projektu zadania musi zawierać:
- a) w przypadku projektu zadania zgłoszonego w puli subregionalnej – podpisy Mieszkańców powiatów danej puli subregionalnej w liczbie co najmniej 30;
- b) w przypadku projektu zadania zgłoszonego w puli wojewódzkiej – podpisy Mieszkańców w liczbie co najmniej 60.
- 4. Wykaz projektów zadań zgłoszonych do danej edycji budżetu obywatelskiego jest publikowany na stronie internetowej Województwa lodzkie.pl.
- 12.1. Projektodawcy przysługuje prawo wycofania projektu zadania w dowolnym momencie, jednak nie później niż 10 dni roboczych przed przyjęciem zestawienia projektów zadań dopuszczonych do głosowania przez Zarząd na podstawie harmonogramu.
- Zgłoszony projekt zadania może zostać wycofany przez Projektodawcę poprzez:
1) przesłanie wniosku o wycofanie projektu zadania poprzez stronę internetową Województwa bo.lodzkie.pl;
2) przesłanie wniosku o wycofanie projektu zadania drogą elektroniczną na adres e-mail: bo@lodzkie.pl;
3) przesłanie wniosku o wycofanie projektu zadania za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP: /umwl/skrytka
4) przesłanie wniosku o wycofanie projektu zadania za pośrednictwem adresu do doręczeń elektronicznych: AE:PL-70836-65824-DUHRJ-28;
5) złożenie pisemnego wniosku o wycofanie projektu zadania w Biurze Podawczym Urzędu (al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź);
6) przesłanie pisemnego wniosku o wycofanie projektu zadania na adres Urzędu (al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź) – decyduje data wpływu do Urzędu.
Rozdział 5
Ocena projektów zadań
- 13.Projekt zadania zgłoszony do budżetu obywatelskiego podlega dwuetapowej ocenie:
- formalnej, którą przeprowadzają pracownicy komórki organizacyjnej Urzędu koordynującej realizację procesu wyboru zadań do budżetu obywatelskiego;
- merytorycznej, którą przeprowadzają pracownicy komórki merytorycznej zajmującej się obszarem tematycznym, którego dotyczy projekt zadania.
- 14.1. Ocena formalna projektu zadania polega na weryfikacji prawidłowości zgłoszenia tj. czy:
- projekt zadania został zgłoszony w terminie stosownie do treści § 4;
- projekt zadania został zgłoszony na właściwym formularzu, zawierającym prawidłowo wypełnione tzw. pola obowiązkowe;
- do formularza została dołączona kompletna i prawidłowo wypełniona lista poparcia;
- formularz projektu zadania wojewódzkiego został wniesiony przez Mieszkańca, a subregionalnego – Mieszkańca przebywającego na terenie subregionu, do którego zgłoszono projekt zadania.
- Formularz:
1) niezawierający wymaganych danych kontaktowych Projektodawcy;
2) złożony przed rozpoczęciem lub po upływie wyznaczonego terminu stosownie do treści § 4;
3) uwzględniający szacunkowy koszt realizacji projektu zadania odbiegający od wartości wskazanych w § 9 ust. 1;
4) do którego nie została dołączona kompletna i prawidłowo wypełniona lista poparcia
– pozostawia się bez rozpatrzenia. Informację o pozostawieniu projektu zadania bez rozpatrzenia ze względu na niespełnienie wymogów formalnych przekazuje się niezwłocznie jego Projektodawcy, za wyjątkiem przypadku wskazanego w pkt. 1.
- Dopuszcza się uzupełnienie przez Projektodawcę innych niż określone w ust. 2 braków formalnych formularza w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania do uzupełnienia braków, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5. Projekt zadania nieuzupełniony w terminie nie jest dopuszczony do dalszej oceny i uzyskuje negatywną ocenę formalną.
- Błędy pisarskie i inne oczywiste omyłki stwierdzone w formularzu podlegają korekcie w toku oceny i pozostają bez wpływu na jego rozpatrzenie.
- W przypadku niedokonania przez Projektodawcę uzupełnienia uchybienia polegającego na przekroczeniu limitu znaków, w szczególności w tytule projektu zadania, w trybie, o którym mowa w ust. 3, uchybienie podlega korekcie w toku oceny i pozostaje bez wpływu na rozpatrzenie zgłoszenia.
- W przypadku niespełnienia wymogów formalnych projekt zadania uzyskuje negatywną ocenę formalną i nie przekazuje się go do oceny merytorycznej ani nie wydaje się decyzji o niedopuszczeniu projektu zadania do głosowania, o czym niezwłocznie informuje się jego Projektodawcę.
- Wykaz zgłoszonych projektów zadań, które spełniają wymogi określone w ust. 1, jest udostępniany na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl.
- 15.1. Komórka organizacyjna Urzędu koordynująca realizację procesu wyboru zadań do budżetu obywatelskiego po zakończeniu oceny formalnej kieruje pozytywnie ocenione projekty zadań do oceny merytorycznej dokonywanej przez właściwe komórki merytoryczne.
- Ocena merytoryczna zgłoszonych projektów zadań dokonywana jest pod kątem:
1) zgodności z wymogami określonymi w § 7;
2) analizy szacunkowego kosztu realizacji zgłoszonego projektu zadania;
3) możliwości zabezpieczenia ewentualnych kosztów utrzymania zadania, powstałych w wyniku jego realizacji, o których mowa w § 9 ust. 3, w budżecie Województwa na kolejne lata;
4) możliwości realizacji projektu zadania m.in. we wskazanych w formularzu lokalizacji czy czasie;
5) ustalenia realnego zakresu oraz czasu i miejsca realizacji projektu zadania, w tym możliwości połączenia go z innymi projektami zadań.
- Właściwe komórki merytoryczne mogą zmienić koszty szacunkowe zgłoszonego projektu zadania, za poinformowaniem Projektodawcy o wprowadzonych zmianach, o ile koszty te nie przekraczają limitów, o których mowa w § 9 ust. 1.
- W przypadku, gdy zweryfikowany koszt realizacji projektu zadania subregionalnego przekracza limit dla projektów zadań subregionalnych, a mieści się w limicie dla projektów zadań wojewódzkich, można, za zgodą Projektodawcy i o ile charakter projektu zadania na to pozwala, zakwalifikować projekt zadania do puli wojewódzkiej.
- W przypadku, gdy zweryfikowany koszt realizacji projektu zadania wojewódzkiego mieści się w limicie dla projektów zadań zgłoszonych do puli subregionalnej, a jego realizacja ma dotyczyć określonego subregionu, można, za zgodą Projektodawcy, zakwalifikować projekt zadania do odpowiedniej puli subregionalnej.
- Zmiana zakresu projektów zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego, w tym łączenie z innymi projektami zadań, jest możliwa w drodze uzgodnienia z Projektodawcą.
- 16.1. Właściwe komórki merytoryczne po dokonaniu oceny merytorycznej projektów zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego przekazują wynik tej oceny z informacjami o rekomendacjach co do dopuszczenia lub niedopuszczenia do głosowania Zespołowi ds. realizacji budżetu obywatelskiego.
- Zespół ds. realizacji budżetu obywatelskiego jest odpowiedzialny za:
1) sporządzenie wykazu projektów zadań, które spełniają wymogi formalne i ogłoszenie go na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl;
2) koordynację procesu oceny formalnej i merytorycznej;
3) podejmowanie decyzji – na podstawie oceny merytorycznej oraz rekomendacji komórek merytorycznych – o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu zgłoszonych projektów zadań do głosowania – w głosowaniu większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego składu;
4) przygotowanie stanowiska dotyczącego złożonych odwołań, o których mowa w ust. 4-6;
5) nadzór nad ustaleniem wyników głosowania;
6) monitoring realizacji zadań realizowanych w ramach budżetu obywatelskiego;
7) koordynację współpracy między komórkami merytorycznymi zaangażowanymi w realizację budżetu obywatelskiego;
8) koordynację działań promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych dotyczących budżetu obywatelskiego;
9) ewaluację procesu realizacji budżetu obywatelskiego.
- Wykaz projektów zadań dopuszczonych lub niedopuszczonych do głosowania wraz zuzasadnieniem decyzji o niedopuszczeniu projektów zadań do głosowania, ogłaszany jest na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl.
- Projektodawcy przekazuje się niezwłocznie informację o decyzji o niedopuszczeniu projektu zadania do głosowania oraz pouczenie o prawie i terminie wniesienia odwołania wraz z podaniem informacji o adresie strony internetowej Województwa, na której zamieszczone zostało uzasadnienie podjętej decyzji.
- Projektodawca w terminie 7 dni od ogłoszenia wykazu, o którym mowa w ust. 3, może wnieść do Zarządu odwołanie od decyzji o niedopuszczeniu projektu zadania do głosowania:
1) w formie elektronicznej:
- za pośrednictwem strony internetowej Województwa bo.lodzkie.pl;
- za pośrednictwem platformy elektronicznej ePUAP: /umwl/skrytka;
- za pośrednictwem adresu do doręczeń elektronicznych: AE:PL-70836-65824-DUHRJ-28;
- drogą mailową na adres: bo@lodzkie.pl;
2) w formie papierowej:
- w Biurze Podawczym Urzędu (al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź);
- za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Urzędu (al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź) – decyduje data wpływu do Urzędu.
- Odwołanie zawiera:
1) imię i nazwisko Projektodawcy;
2) adres Projektodawcy;
3) nazwę projektu zadania;
4) wskazanie zastrzeżeń do oceny projektu zadania wraz z ich uzasadnieniem;
5) podpis Projektodawcy w przypadku złożenia odwołania w formie papierowej.
- Odwołanie złożone niezgodnie z ust. 5 i 6 pozostawia się bez rozpatrzenia.
- W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Zespołu ds. realizacji budżetu obywatelskiego podejmuje decyzję o wydłużeniu terminu wskazanego w ust. 5.
- Tworzy się Komisję ds. odwołań od decyzji o niedopuszczeniu projektów zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego do głosowania (zwanej dalej: Komisją), w skład której wchodzą po jednym przedstawicielu wskazanym przez kluby radnych Sejmiku, jednym przedstawicielu Prezydium Sejmiku oraz czterech przedstawicieli Marszałka. Członkowie Komisji wybierają ze swojego grona Przewodniczącego, który przewodzi jej pracami.
- Zadaniem Komisji jest zaopiniowanie złożonych odwołań, o których mowa w ust. 5, z uwzględnieniem uzasadnienia decyzji o niedopuszczeniu do głosowania projektów zadań, których odwołania dotyczą.
- Komisja zapoznaje się z wniesionymi odwołaniami i wyznacza termin posiedzenia, podczas którego opiniuje złożone odwołania w głosowaniu większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej składu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego.
- O terminie i miejscu posiedzenia informuje się Projektodawcę, który wniósł odwołanie od decyzji o niedopuszczeniu projektu zadania do głosowania, drogą elektroniczną bądź telefoniczną, jednak nie później niż na 7 dni przed posiedzeniem.
- Komisja przekazuje Zarządowi wypracowane przez siebie stanowisko dotyczące odwołań.
- Komisja ulega rozwiązaniu po wykonaniu zadania.
- Zarząd rozpatruje odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu zadania do głosowania poprzez przyjęcie ostatecznej listy projektów zadań dopuszczonych i niedopuszczonych do głosowania z uwzględnieniem podziału na pule.
- Listy, o których mowa w ust. 15, publikuje się na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl.
- 17.Każdemu zadaniu dopuszczonemu do głosowania nadaje się kod zadania.
Rozdział 6
Zasady przeprowadzania głosowania
- 18.O wyborze zadań do realizacji decydują Mieszkańcy w drodze głosowania.
- 19.1. Głosowanie odbywa się:
1) elektronicznie, na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl;
2) papierowo, poprzez wrzucenie wypełnionej karty do głosowania do urny w punktach do głosowania wyznaczonych przez Zarząd.
- Mieszkańcom, którzy nie posiadają dostępu do Internetu, Urząd zapewnia możliwość oddania głosu w siedzibie Urzędu lub w wyznaczonych do tego punktach do głosowania.
- Karty do głosowania udostępnia się na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl oraz w punktach do głosowania.
- Wykaz punktów do głosowania, o których mowa w ust. 1 pkt 2, podaje się do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl.
- 20.1. Głosowanie odbywa się według następujących zasad:
1) uprawnieni do oddania głosu są wszyscy Mieszkańcy;
2) Mieszkaniec może głosować tylko jeden raz, korzystając wyłącznie z jednego ze sposobów określonych w § 19 ust. 1;
3) Mieszkaniec podczas głosowania może wybrać dwa projekty zadań: jeden projekt zadania z puli wojewódzkiej i jeden projekt zadania z wybranej przez siebie puli subregionalnej;
4) potwierdzeniem oddania głosu jest:
- a) w przypadku głosowania elektronicznego wpisanie kodu SMS przesłanego na wskazany numer telefonu;
- b) w przypadku głosowania papierowego odręczny podpis na karcie do głosowania.
- Głos uważa się za nieważny gdy:
1) jedna osoba wypełni więcej niż jedną kartę do głosowania lub skorzysta z więcej niż jednego sposobu głosowania, określonego w § 19 ust. 1;
2) w przypadku głosowania papierowego:
- a) głos oddany został na karcie do głosowania niezgodnej z obowiązującym wzorem;
- b) karta do głosowania zawiera skreślenia, poprawki, dopiski w miejscu przeznaczonym do wpisania kodu projektu zadania;
- c) karta do głosowania nie zawiera wskazania żadnego projektu zadania;
- d) karta do głosowania zawiera wskazanie więcej niż jednego projektu zadania wojewódzkiego lub więcej niż jednego projektu zadania subregionalnego;
- e) nie zostały wypełnione wszystkie pola obowiązkowe karty do głosowania;
- f) karta do głosowania została wypełniona w sposób nieczytelny;
- g) głos oddany został przed rozpoczęciem lub po upływie terminu głosowania;
- h) głos oddany został przez osobę niepełnoletnią bez zgody rodzica lub opiekuna prawnego.
- 21.W przypadku awarii systemu informatycznego trwającej bez przerwy co najmniej 6 godzin głosowanie zostaje przedłużone o czas trwania awarii.
Rozdział 7
Ustalenie i ogłoszenie wyników głosowania
- 22.1. Zespół ds. realizacji budżetu obywatelskiego dokonuje obliczenia głosów oddanych na poszczególne projekty zadań przy wykorzystaniu systemu informatycznego (suma głosów oddanych elektronicznie i papierowo).
- Zespół ds. realizacji budżetu obywatelskiego przygotowuje zestawienie liczby uzyskanych głosów przez poszczególne projekty zadań poddane pod głosowanie.
- W budżecie Województwa zostają uwzględnione zadania budżetu obywatelskiego, które uzyskały największą liczbę głosów w danej puli, do wyczerpania środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań w ramach tej puli, z zastrzeżeniem przypadku, o którym mowa w ust. 4.
- Liczba projektów zadań inwestycyjnych dopuszczonych do realizacji w puli subregionalnej nie może przekroczyć 30% wartości środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań w ramach tej puli.
- Jeśli dwa lub więcej projektów zadań z tej samej puli uzyska równą liczbę głosów, która decyduje o przyjęciu do realizacji, o pierwszeństwie na liście rankingowej decyduje liczba podpisów poparcia dla projektu zadania zebrana na etapie zgłaszania projektów zadań.
- Jeśli w przypadku, o którym mowa w ust. 5, liczba podpisów poparcia pod projektami zadań jest równa, o pierwszeństwie na liście rankingowej decyduje data wpływu projektu zadania do Urzędu (pierwszeństwo uzyskuje projekt zadania, który wpłynął pierwszy).
- Jeżeli środki na realizację kolejnego projektu zadania z listy w ramach puli nie będą wystarczające, uwzględniony zostanie pierwszy z następnych projektów zadań na liście w danej puli, którego koszt nie spowoduje przekroczenia dostępnych środków w ramach tej puli.
- Jeżeli w wyniku głosowania dwa lub więcej wybranych projektów zadań będzie pozostawać ze sobą w sprzeczności lub wzajemnie się wykluczać, zrealizowaniu podlega projekt zadania, który zdobył najwięcej głosów.
- W przypadku niewykorzystania kwoty środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań w ramach budżetu obywatelskiego w danej puli, Zarząd może podjąć decyzję w sprawie przesunięcia tych środków do wykorzystania w innych pulach, biorąc pod uwagę wyniki głosowania.
- Środki stanowiące ewentualną różnicę pomiędzy kwotą środków finansowych przeznaczonych na realizację budżetu obywatelskiego w danym roku a sumą środków przewidzianych na realizację zadań w danym roku, mogą stanowić rezerwę budżetową zabezpieczającą realizację pozostałych zadań.
- Listę zadań do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego z podziałem na pulę wojewódzką oraz poszczególne pule subregionalne wraz ze wskazaniem komórek merytorycznych odpowiedzialnych za realizację każdego z zadań zatwierdza Zarząd w formie uchwały.
- Wyniki głosowania w ramach budżetu obywatelskiego ogłasza się na stronie internetowej Województwa bo.lodzkie.pl.
- Karty do głosowania oddane podczas głosowania niszczone są w terminie nie krótszym niż 3 miesiące po ogłoszeniu wyników głosowania.
Rozdział 8
Działania informacyjno-promocyjne
- 23.1. Zarząd koordynuje działania promocyjne, edukacyjne i informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego, które obejmują w szczególności:
1) przybliżanie i wyjaśnianie Mieszkańcom idei i zasad budżetu obywatelskiego;
2) zachęcanie do zgłaszania projektów zadań oraz do wzięcia udziału w głosowaniu, w tym zapewnienie dostępu do punktów głosowania;
3) upowszechnianie informacji o projektach zadań zgłoszonych przez Mieszkańców, wynikach głosowania w ramach budżetu obywatelskiego oraz o efektach realizacji tych zadań.
- W ramach prowadzenia działań informacyjnych, edukacyjnych i promocyjnych Zarząd wykorzystuje różnorodne kanały i narzędzia komunikacji społecznej, w tym w szczególności: otwarte spotkania informacyjne, publikacje drukowane, publikacje w serwisach internetowych, współpracę z mediami i innymi podmiotami zainteresowanymi popularyzacją idei budżetu obywatelskiego.
- W celu promocji projektów zadań zgłoszonych do budżetu obywatelskiego poddawanych pod głosowanie Projektodawcy mogą prowadzić własne działania informacyjne i promocyjne, które finansują z własnych środków i ponoszą za nie wyłączną odpowiedzialność.
Rozdział 9
Przetwarzanie danych osobowych
- 24.Administratorem danych osobowych przetwarzanych w związku z realizacją budżetu obywatelskiego jest Zarząd. Szczegółowe informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych w budżecie obywatelskim zamieszczane są w formularzu oraz w karcie do głosowania.